ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Συμβουλές και άρθρα διατροφικής γνώσης, αθλητικής διατροφής, συνταγών και συμπληρωμάτων

πρωινό

Είναι το πρωινό όντως το σημαντικότερο γεύμα της ημέρας;

Κλασσικό σλόγκαν σε διαφημίσεις, μας το είπαν οι γονείς μας εκατομμύρια φορές, το έχουμε ακούσει τόσες φορές από ειδικούς στην τηλεόραση– Το πρωινό είναι το σημαντικότερο γεύμα της ημέρας! Ποια είναι η αλήθεια όμως; Υπάρχει κάποια αξιόλογη έρευνα που να το αποδεικνύει;

Η κοινή γνώμη και η λογική που την υποστηρίζει

Μη έχοντας φάει κάποιος όλο το βράδυ το σώμα του χρειάζεται άμεσα υδατάνθρακες έτσι ένα πλούσιο πρωινό μόλις ξυπνήσετε θα μεταβολιστεί καλύτερα κατά την διάρκεια της ημέρας αποτρέποντας τη μετατροπή τις θερμιδικής πρόσληψης σε λίπος και παράλληλα θα ενισχύσει τις πνευματικές μας λειτουργίες.

Η πραγματικότητα

Τα επίπεδα της κορτιζόλης αυξάνονται φυσικά κατά την διάρκεια της νύχτας με την κορύφωσή τους όταν ξυπνάτε για περίπου 20 με 30 λεπτά. H κορτιζόλη είναι «κακή» ορμόνη και οδηγεί στην καταστροφή των μυών μας σωστά; Όχι ακριβώς. Η καθημερινή αυτή φυσιολογική αύξηση της κορτιζόλης (σε αντίθεση π.χ. με την χρόνια κατάθλιψη όπου είναι μονίμως σε υψηλά επίπεδα) χωρίς υψηλά επίπεδα ινσουλίνης που μπορεί να προκαλέσει η λήψη υδατανθράκων ενεργοποιεί την λιποδιάλυση– την καύση του λίπους δηλαδή.

Το πρωινό καταστέλλει την φυσική καύση λίπους που το σώμα σας κάνει το πρωί

Η γκρελίνη «η ορμόνη της όρεξης» όπως την αποκαλούν η οποία βρίσκεται επίσης το πρωί σε πολύ ψηλά επίπεδα εκτός από το να μας κάνει να πεινάμε διεγείρει επίσης την απελευθέρωση της αυξητικής ορμόνης η οποία αυξάνει και αυτή την λιποδιάλυση και αποτρέπει το «κάψιμο» των μυών (δλδ της πρωτεΐνης) ως πηγή ενέργειας.

Δεν θα κάψετε μύες αν δεν φάτε πρωινό

Η κατανάλωση υδατανθράκων τις πρώτες πρωινές ώρες αντιστρέφει τις παραπάνω λειτουργίες του σώματος, οπότε καλό θα ήταν να περιμένετε λίγες ώρες αφού ξυπνήσετε το πρωί προτού καταβροχθίσετε κουβάδες δημητριακών και καρβέλια ψωμιού με μαρμελάδα αφήνοντας τα επίπεδα κορτιζόλης και αυξητικής ορμόνης να μειωθούν φυσικά περιμένοντας 2-3 ωρίτσες. Έτσι η αντικατάσταση του πρωινού με ένα καλό δεκατιανό θα σας βοηθήσει να κάψετε περισσότερο λίπος, και θα σας κάνει να πεινάτε λιγότερο το μεσημέρι.

Γιατί πολλές έρευνες υποστηρίζουν την σημασία του πρωινού;

Έρευνες ανθρώπων που ξεκίνησαν την μέρα τους με ένα πολύ δυνατό πρωινό σε αντίθεση με αυτούς που το παραλείπουν αποδεικνύουν πως χάνουν περισσότερο βάρος. Η αλήθεια όμως είναι πως αυτοί που έχασαν περισσότερο βάρος έχασαν πολύ παραπάνω μυϊκή μάζα και λιγότερο λίπος σε αντίθεση με αυτούς που το παρέλειψαν και έχασαν σχεδόν αποκλειστικά λίπος. Επίσης αυτοί που έδωσαν παραπάνω σημασία στο πρωινό τους γενικά έτειναν να έχουν στο σύνολο έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής.

Η έλλειψη νερού ευθύνεται σε μεγαλύτερο βαθμό για την μειωμένη πνευματική απόδοση!

Άλλες έρευνες έχουν δείξει πως ή έλλειψη πρωινού προκαλεί προβλήματα συγκέντρωσης και μαθησιακά προβλήματα , αυτό έχει μια βάση ή οποία όμως συνδέεται κυρίως με την αφυδάτωση. Ένας αφυδατωμένος οργανισμός κατά μόνο 2% μπορεί να έχει προβλήματα βραχυπρόθεσμης μνήμης, δυσκολία σε απλές μαθηματικές πράξεις και προβλήματα αυτοσυγκέντρωσης.
Βέβαια οι έρευνες που υποστηρίζουν την σημαντικότητα του πρωινού συχνά παραλείπουν τον παράγοντα νερό, ίσως από άγνοια ή μήπως έχει να κάνει με τις εταιρίες που χρηματοδοτούν αυτές τις έρευνες; Και εκτός αυτού, πολλές από τις έρευνες έχουν γίνει σε υποσιτισμένα παιδιά στα οποία σίγουρα το να τρώγανε ένα καλό πρωινό είναι προτιμότερο από το να μην τρώγανε καθόλου!

Συμπέρασμα

Άμα είστε ακόμα στη ανάπτυξη ή άμα ετοιμάζεστε για μια πρωινή προπόνηση μεγάλης διάρκειας (πάνω από 45΄) δεν θα συστήναμε να κόψετε τελείως το πρωινό αλλά αποφύγετε τα κοινά δημητριακά που αποτελούνται συνήθως από 50% ζάχαρη και να επιλέξετε πιο φυσικά γεύματα χαμηλά σε γλυκαιμικό δείκτη όπως αυγά, βρώμη, μαύρο ψωμί κτλ… Οι υπόλοιποι κάντε μια δοκιμή σταματώντας το πρωινό για λίγες μέρες. Ξεκινήστε την μέρα σας με δύο ποτήρια νερό και δείτε πως νιώθετε από άποψη ενέργειας, συγκέντρωσης και πείνας κατά την διάρκεια της ημέρας. Αν δείτε πως δεν σας επηρεάζει αρνητικά ή το αντίθετο δοκιμάστε το για περισσότερο καιρό και παρατηρήστε τις όποιες διαφορές στο σωματικό σας βάρος. όντως το σωματικό σας λίπος μειωθεί ή διατηρείτε πιο σταθερό με τον καιρό τότε μάλλον το να κόψετε το πρωινό είναι μια καλή ιδέα!


Βιβλιογραφία
Dinneen S, Alzaid A, Miles J, Rizza R. Effects of the normal nocturnal rise in cortisol on carbohydrate and fat metabolism in IDDM. Am J Physiol. 1995 Apr;268(4 Pt 1):E595-603.
Samra JS, Clark ML, Humphreys SM, Macdonald IA, Matthews DR, Frayn KN. Effects of morning rise in cortisol concentration on regulation of lipolysis in subcutaneous adipose tissue. Am J Physiol. 1996 Dec;271(6 Pt 1):E996-1002.
Impact of breakfast on daily energy intake–an analysis of absolute versus relative breakfast calories. Schusdziarra V, Hausmann M, Wittke C, Mittermeier J, Kellner M, Naumann A, Wagenpfeil S, Erdmann J. Nutr J. 2011 Jan 17;10:5.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ


7 υπερ-τροφές που καίνε το λίπος και αυξάνουν το μεταβολισμό

7 υπερ-τροφές που καίνε το λίπος και αυξάνουν το μεταβολισμό

Τροφές που αποδεδειγμένα επιταχύνουν την μυική ανάρρωση

Τροφές που αποδεδειγμένα επιταχύνουν την μυική ανάρρωση

Δίαιτα ή άσκηση; Ποιο είναι πιο σημαντικό για χάσιμο βάρους;

Δίαιτα ή άσκηση; Ποιο είναι πιο σημαντικό για χάσιμο βάρους;


 

Tags:

Θέλουμε να σε γνωρίσουμε καλύτερα

Απάντησε σε 7 σύντομες ερωτήσεις που θα μας βοηθήσουν
να σε γνωρίσουμε καλύτερα και να δημιουργήσουμε ένα
ενδιαφέρον και χρήσιμο περιεχόμενο για σένα.


Copyright © 2012-2017 EnSomati - Όλα τα δικαιώματα κατοχυρωμένα