ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ

Συμβουλές προπόνησης με βάρη, αερόβιας προπόνησης και άρθρα για πρόληψη και αθλητική αποκατάσταση

κορτιζόλη

Βάρη και κορτιζόλη – Μύθοι και αλήθειες

Στον χώρο του fitness καμιά φορά υπάρχει η εντύπωση ότι όσο πιο πολύ επαναλαμβάνεται κάτι τόσο πιο έγκυρο είναι. Έτσι δημιουργούνται και οι διάφοροι παραπλανητικοί μύθοι στον χώρο μας που μεταφέρονται από στόμα σε στόμα χωρίς να υπάρχει κάποια επιστημονική απόδειξη.

Ένας μύθος που ακούγεται τα τελευταία χρόνια στους γυμναστηριακούς χώρους (και όχι μόνο) που πολλές φορές παίρνει επίσης για κάποιο λόγο την μορφή μιας απόκρυφης εσωτερικής γνώσης του τάγματος των εκλεκτών φουσκωτών είναι πως κάθε προπόνηση με βάρη δεν πρέπει να ξεπερνάει τα 45 λεπτά. Η θεωρία αυτή βασίζεται στην “κακή” αύξηση της κορτιζόλης.

Τι είναι η κορτιζόλη;

Η ενδογενείς κορτιζόλη είναι ένα απόλυτα φυσικό προϊόν που παράγεται από τον οργανισμό μας και παίζει σημαντικό ρόλο σε διάφορες λειτουργίες. Θεωρείται ορμόνη του στρες, εννοώντας πως αυξάνεται όταν επιβαρυνόμαστε είτε ψυχολογικά είτε σωματικά. Όταν υπάρχει αύξηση της σε μεγάλα επίπεδα και για μεγάλο χρονικό διάστημα (π.χ. χρόνια κατάθλιψη) τότε έχει αρνητικές επιπτώσεις για τον οργανισμό όμως η αύξηση της σε φυσιολογικά πλαίσια είναι απαραίτητη για το σώμα μας.

Κορτιζόλη και βάρη

Το σώμα μας συνεχώς συνθέτει και διασπά μυϊκό ιστό. Η κορτιζόλη είναι μια από τις σημαντικότερες ορμόνες που επιταχύνει σε μεγάλο βαθμό την διάσπαση μυϊκού ιστού κατά την προπόνηση με βάρη. Ως αποτέλεσμα το σώμα μας υπεραναπληρώνει, χτίζοντας πυκνότερες μυϊκές ίνες είναι και κατ’επέκτασιν μεγαλύτερους και δυνατότερους μύες κάτι που χωρίς την κορτιζόλη δεν θα συνέβαινε!

Όντως μερικές μελέτες έχουν δείξει πως το σώμα μας αυξάνει σημαντικά την παραγωγή κορτιζόλης μετά τα 45 λεπτά έντονης προπόνησης με βάρη αλλά θα πρέπει να κοιτάμε την μεγαλύτερη εικόνα και να μην εστιάζουμε μόνο στο τι γίνεται κατά την διάρκεια της προπόνησης αλλά και τι γίνεται στην φάση της αναπλήρωσης. Εάν μετά την προπόνηση δεν καταναλώσετε τροφή και δεν κοιμηθείτε καθόλου το βράδυ τότε ναι, όντως αυτή η αύξηση της κορτιζόλης θα αποβεί μοιραία για τους μύες σας. Αν έχετε όμως καταναλώσετε γεύματα πλούσια σε υδατάνθρακες και πρωτεΐνες μετά την προπόνηση και ξεκουραστείτε το σώμα σας θα χτίσει μεγαλύτερους και δυνατότερους μύες.

Συμπέρασμα

Δεν υπάρχει συγκεκριμένο ακριβής χρονικό όριο προπόνησης για όλους γιατί απλούστατα το ανθρώπινο σώμα έχει την ικανότητα να προσαρμόζεται ακόμα και σε μερικές από τις πιο αντίξοες συνθήκες. Στο κάτω κάτω, αυτός είναι και ο λόγος που εξελιχθήκαμε ως είδος! Χωρίς την ικανότητα της προσαρμογής δεν θα υπήρχαν αθλητικά ρεκόρ, δρομείς υπεραποστάσεων και όλοι θα είχαμε την ίδια αθλητική ικανότητα. Σκεφτείτε το απλά, δεν είναι λογικό ένας πρωταθλητής άρσης βαρών και κάποιος τελείως απροπόνητος να έχουν την ίδια ορμονική απόκριση σε μια προπόνηση με βάρη!

Παν μέτρον άριστον

Μπορεί τα 45 λεπτά να μην αποτελούν τον κατ’εξοχήν κανόνα για το πόση ώρα πρέπει να γυμνάζεστε, αυτό όμως δεν σημαίνει πως όσο το περισσότερο τόσο το καλύτερο. Όταν η απόδοση σας από κάποιο σημείο και μετά πέσει κατακόρυφα και αρχίζετε να εκτελείτε τις ασκήσεις με λανθασμένη τεχνική αυτό σημαίνει πως έχετε ξεπεράσει το ωφέλιμο χρονικό διάστημα προπόνησης. Ξεπερνώντας αυτό το χρονικό όριο είναι αυτό που μπορεί να οδηγήσει σε αντίθετα αποτελέσματα όπως τραυματισμοί και αν γίνεται σε καθημερινή βάση για μεγάλο χρονικό διάστημα μπορεί να οδηγήσει σε υπερπροπόνηση του νευρομυϊκού σας συστήματος.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ



 

Για μυική ανάρρωση

Θες να χτίσεις μυς;

Είμαστε εδώ για να βοηθήσουμε!

Γράψε το email σου και θα σου δείξουμε τον τρόπο με 5 δωρεάν μαθήματα σωματικής διάπλασης. Όλη η γνώση του Ensomati για να χτίσεις το σώμα που θες!

Τι θα μάθεις σε αυτή την σειρά 5 μαθημάτων που θα σου σταλεί

Θες οδηγίες σχετικά με το πως να γυμναστείς σωστά; Δεν είσαι ο μόνος. Έπειτα από μεγάλη ζήτηση των αναγνωστών μας αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε μια σειρά μαθημάτων που θα σε οδηγήσουν στο σωστό δρόμο της μυικής ανάπτυξης.

Αυτή η σειρά 5 δωρεάν μαθημάτων θα σου μάθει:

  • Πως να χτίσεις μύες με την κατάλληλη μυική διέγερση
  • Πως να επιλέξεις το ιδανικό πρόγραμμα γυμναστικής για σένα
  • Πως να εφαρμόσεις βασικές αρχές προπόνησης στο πρόγραμμά σου
  • Πως να υπολογίζεις τις θερμίδες που χρειάζεται να καταναλώνεις
  • Πως να δημιουργήσεις ένα πλάνο διατροφής που θα τροφοδοτεί τους μυς σου
  • Πως να επιλέξεις συμπληρώματα για την υποστήριξη των στόχων σου
  • Πως να παρακολουθείς την πρόοδο που κάνει το σώμα σου καθ'όλη τη διαδρομή

Είσαι έτοιμος να ξεκινήσεις; Απλά εισήγαγε το email σου στο παραπάνω πεδίο και το πρώτο μέρος του μαθήματος θα σταλεί αμέσως στο ηλεκτρονικό σου ταχυδρομείο!

Κάνε το επόμενο βήμα στη γυμναστική σου

Ξεκίνα να γυμνάζεσαι σωστά με ένα πρόγραμμα ειδικά για σένα

Όλα τα νέα μας στο email σου

Εγγράψου στο εβδομαδιαίο newsletter του EnSomati και λάβε δωρεάν προγράμματα και συμβουλές προπόνησης ειδικά για τους στόχους σου.



Copyright © 2012-2020 EnSomati - Όλα τα νομικά δικαιώματα κατοχυρωμένα. Οι εικονογραφήσεις σε αυτό το site αποτελούν πνευματική ιδιοκτησία της EnSomati. Συμβουλευτείτε πάντα τον προσωπικό σας ιατρό πριν ξεκινήσετε οποιοδήποτε πρόγραμμα γυμναστικής ή διατροφής. Το περιεχόμενο σε αυτόν τον ιστότοπο προορίζεται αποκλειστικά για ενημερωτικούς και εκπαιδευτικούς σκοπούς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνεται ως ιατρική συμβουλή ή ως αντικατάσταση ενός εξειδικευμένου επαγγελματία υγείας.